Home
Wat is runningtherapie?

Hardlopen is al sinds jaar en dag een vorm van inspanning die gebruikt wordt om ‘het hoofd leeg te maken’. Het is een sport die meer energie oplevert dan dat het kost.

Bovenstaande klinkt wellicht als een cliché, het is zo gemakkelijk gezegd. Maar je kunt je afvragen waarom je op een zondagochtend voor dag en dauw mensen zich in het zweet ziet rennen en zich soms ploeterend naar huis ziet slepen. Hele volksstammen gaan met enige regelmaat op pad om het gevoel dat wordt beschreven –het hoofd leeg maken en vooral het opdoen van energie - te ervaren.

Bij runningtherapie wordt ingezet op het opbouwen van een rustige duurloop. Hardlopen heeft een groot aantal effecten op de aanmaak van stoffen in je lichaam. Naast de bekende endorfine worden er o.a. bijnierschorshormonen geproduceerd die allerlei positieve effecten hebben op je welzijn. Meer zelfvertrouwen, op een reële manier kijken naar je eigen mogelijkheden en dat dan vertalen naar je eigen ‘zijn’. Je uithoudingsvermogen wordt groter wat zich vertaald in minder vermoeidheid, je belastbaarheid neemt toe. Slaapproblemen, aspecifieke klachten, agressie, seksuele problemen, middelenmisbruik, hyperactiviteit, stress……hardlopen is geen wondermiddel voor genoemde klachten maar draagt absoluut bij aan het herstel van en het omgaan met op lange termijn!

Dat duursporten een positieve uitwerking heeft op het brein is natuurlijk in de medische wereld niet onopgemerkt gebleven. Met name in de zorg voor de psyche is het aanbieden van beweging inmiddels een erkende therapie. Het wordt vaak ingezet naast behandeling met medicatie en/of een psychotherapie, het duursporten is dan complementair en op termijn een blijvende ‘therapie’. Daarnaast wordt beweging ingezet om fysieke ongemakken en klachten uit de weg te gaan: overgewicht en hart- en vaatziekten zijn te bestrijden of te voorkomen met runningtherapie.

De runningtherapie wordt aangeboden in een traject van 12 weken welke bestaat uit persoonlijke begeleiding bij het lopen. Concreet betekent dit 1 keer per week samen met de trainer op pad om gedurende gemiddeld een uur lang bezig te zijn met het opbouwen van de duurinspanning. Daarnaast wordt een schema opgesteld dat het zelfstandig lopen begeleidt. In totaal wordt er dus een aantal keer per week gelopen, uiteraard wordt het aangepast aan het fysieke vertrekpunt. Een ongetraind lichaam start anders dan iemand die al jaren aan sportbeoefening doet. Inzet van de therapie is op een ontspannen en verantwoorde manier leren hardlopen en vrij blijven van blessures.

Bij twijfel over de gezondheid of wanneer er langdurig niet gesport is dient vooraf overleg met de huisarts plaats te vinden. Een sportkeuring kan eventueel worden aangevraagd om inzicht te krijgen in de fysieke fitheid.