Individuele begeleiding

Een traject met individuele begeleiding bestaat uit een intake waarbij we tijdens een gesprek kennismaken en vaststellen met welk doel je aan een sportieve uitdaging begint. Als trainer, coach en vooral als motivator ga ik vervolgens gedurende drie tot vier maanden wekelijks (in totaal 12 trainingen) met je trainen. Je ontvangt wekelijks een schema, op maat gemaakt, om je eigen trainingen te doen. Aan het einde van een traject sluiten we af met een duurloop/wandeling en evaluatie en bekijken we samen hoe je het trainen verder vorm gaat geven.


“Het verschijnen aan de startstreep is al een ware overwinning”
aldus een loper bij de eerste individuele training.


 

Sportief doel

Heb je jezelf een sportief doel gesteld dan kun je bij mij terecht voor schema’s en begeleiding. Ik ben hardlooptrainer met een KNAU-licentie. Een cursus MILA heeft me meer inzicht gegeven in trainingsopbouw en het maken van schema’s. De opgedane kennis in diverse workshops zorgen ervoor dat ik naast het maken van een programma ook kijk naar het op de juiste manier uitvoeren van de loopbeweging. Ik geef training bij een atletiekvereniging waar ik o.a. wedstrijdlopers train om persoonlijke records binnen te halen. Ik heb meerdere keren een hardloper getraind om drie keer de Alpe d’Huez op te lopen (tijdens Alpe d’HuZes) maar ook een wandelaar die een deel van de Spaanse Camino is gaan lopen.

Bij sportieve doelen kun je denken aan:
* verbeteren PR
* het lopen van een marathon
* meedoen aan de 4-daagse van Nijmegen of aan de wandel-driedaagse in je woonplaats
* voor het eerst in je leven een 5 kilometer kunnen rennen.

Doelen kunnen groot zijn of ver weg liggen, ze kunnen heel klein en basaal zijn.
Voor elk sportief doel vind je bij RTB een enthousiaste trainer!


Revalidatie

Revalidatietrajecten zijn divers; revalideren na een medische ingreep wordt vaak vorm gegeven door fysiotherapie of bij een sportschool te trainen. Je kunt echter ook sportief wandelen of hardlopen inzetten om je conditie en kracht te verbeteren. Het trainen met een verhoogde hartslag bouwt je uithoudingsvermogen weer op. Ook krachtoefeningen, buiten in de open lucht kunnen worden geïntegreerd in een training. Indien gewenst kan er in overleg met je behandelaar een programma worden
opgesteld.


Herstel na ziekte / trainen met kanker

Vermoeidheid is een veel voorkomend bijverschijnsel van behandelingen bij kanker of andere aandoeningen. Het onderhouden van een basisconditie is dan van uitermate groot belang!

Trainen helpt je om je conditie op peil te houden of weer op te bouwen voorafgaand, tijdens of na een ziekteperiode. Daarnaast kan het je helpen om vast te houden aan een dagritme en op gezette tijden naar buiten te gaan. Ná een periode van ziek zijn, kan trainen je helpen bij acceptatie en het zoeken naar de juiste balans van fysieke en mentale inspanning.

Een trainingstraject bij (ex)kankerpatiënten bestaat uit 12 weken lopen onder begeleiding. Uiteraard is het van groot belang dit te doen na overleg met en goedkeuring door de behandelend specialist of huisarts. Er kan worden gekozen om te gaan hardlopen of wandelen. Naast het lopen samen met de trainer is het van belang ook zelf een training volgens schema op te pakken. Uiteraard gaat dit alles in overleg en wordt het afgestemd op de (on)mogelijkheden die het (ziekte)proces met zich mee brengt.


Psychische klachten

Duursporten helpt tegen een burn-out. Maar om hardlopen een therapie te noemen, is ook weer zo wat.
Maar stiekem wist ik ook: ze hebben gelijk. Als het sporten er een paar weken bij is ingeschoten, begin ik slechter te slapen. Gedachten blijven een nacht lang door mijn hoofd spoken. Dan weet ik: morgen moet ik rennen. (Tjerk Gualthrie van Weezel, Redacteur de Volkskrant)

Dat duursporten een positieve uitwerking heeft op het brein is in de medische wereld niet onopgemerkt gebleven. Met name in de zorg voor de psyche is het aanbieden van beweging inmiddels een erkende therapie. Het wordt vaak ingezet naast behandeling met medicatie en/of een psychotherapie, het duursporten is complementair en op termijn een blijvende ‘therapie’.

Bij Runningtherapie wordt ingezet op het opbouwen van een rustige duurloop. Hardlopen heeft een groot aantal effecten op de aanmaak van stoffen in je lichaam. Naast de bekende endorfine worden er o.a. bijnierschorshormonen geproduceerd welke positieve effecten hebben op je welzijn. Je uithoudingsvermogen wordt groter wat zich vertaald in minder vermoeidheid, je belastbaarheid neemt toe.

Runningtherapie is als eerste interventie of ondersteunend in te zetten bij depressie, angsten en burn-out.


Kosten

Runningtherapie Bernheze biedt u een persoonlijk begeleidingstraject:

  • intake-gesprek: kennismaking, invullen van een vragenlijst en het vastleggen van trainingstijden
  • gedurende 12 weken, één training per week van een uur (gemiddeld) waarbij samen met de trainer in een 1-op-1 contact gelopen wordt. Hiervoor wordt een persoonlijk programma samengesteld
  • een schema om één dan wel twee keer per week een training zelfstandig te lopen waarbij regelmatig contact wordt onderhouden
  • een afsluitend evaluatiegesprek

De kosten voor deze begeleiding bedragen € 550,00 (inclusief btw).

Er zijn enkele zorgverzekeraars die (een gedeelte van) deze therapie vergoeden. Informeert u hiernaar bij uw eigen verzekering.

Ontvangt u een PGB dan kunt u de therapie hieruit financieren. U kunt dit dan scharen onder het ‘vrij besteedbaar bedrag’.

Wilt u Runningtherapie volgen in het kader van re-integratie of op advies van een bedrijfsarts/arbodienst? Bespreek de eventuele vergoeding van de kosten vooraf met uw werkgever.